אשרי עודד
 
 
 
 
 
 
 
 

חומר רקע לנהיגה מונעת לרכב ציבורי

עודד אשרי מרצה לתעבורה ומורה לנהיגה טל 0505279214 

סיכום נהיגה מונעת והכנה למבחן לקורס רכב ציבורי
 
מטרת הנהיגה המונעת היא לנהוג מנקודה א' לנקודה ב' מבלי להיות מעורב בתאונה הניתנת למניעה.
 התאונות בין כלי רכב מתחילות מששה מצבי יסוד
 
 
1.תאונה עם הרכב לפנים
2.עם הרכב מאחור
3.עם הרכב ממול (חזיתית)

4.בצמתים

5.כאשר אני עוקף

6.כאשר אני נעקף
 
תאונות עם עוברי דרך אחרים ותאונה עצמית (אבוד שליטה)
 
של הנהגים אחרים ועוברי הדרך ולהגיב נכון למצבים המשתנים, על ידי אחת הפעולות :
הראיה התחבורתית (ראית הנולד) נותנת לנהג את האפשרות לצפות מראש התנהגות:כגון:
                    *  בלימה
                    *  האצה
                    *  סטיה

ה.המושג תח"ש בנהיגה מונעת הוא תחום חוסר שליטה, שבו הנהג נמצא במצב המונע ממנו את האפשרות להגיב בדרך הנכונה מאחר ואין לו
מספיק מרחב וזמן לתגובה.             
ו.האפשרות למנוע תאונה עם הרכב שלפנים היא ע"י שמירת מרחק של שתי שניות לפחות. 
ז.האפשרות למנוע תאונה עם הרכב שמאחור
היא מניעת הפתעה מהרכב שאחרינו והגדלת מרחק מהרכב שלפנים.
 
ח. הסיכוי למנוע תאונה עם הרכב ממול היא ע"י ראית הנולד ותגובה בזמן לשגיאות של הרכב ממול.
ט. בצמתים יש הרבה מצבים בהם כלי הרכב יכולים לפגוע ולהיפגע, הנהיגה המונעת ממליצה   להיכנס לצומת לאט לאחר בחינת כל הסיכונים ולצאת מהר על מנת להימנע מתאונות, 
 
י. עקיפה בכביש דו-סטרי דורשת שיקול דעת 
על כדאיות העקיפה והאפשרות לבצע אותה מבלי     
להיכנס למצבי חירום.                                                                                                                                            
על מנת לעקוף בבטחה הרכב בו אנו נוהגים חייב לפתח מהירות של 25 קמ"ש יותר מן הרכב הנעקף,   וכביש פנוי במרחק של לפחות כ- 700 מטר
 עם המהירות של העוקף היא 80 קמ"ש ושל הנעקף 60 קמ"ש.     
 
עודד אשרי  מרצה לתעבורה ומורה לנהיגה 
        
סיכום נהיגה מונעת והכנה למבחן לקורס רכב ציבורי

יא. הרכב הנעקף חייב לעזור לעוקף על מנת לא להיות מעורב בתאונה. 
 
יב. סוג תאונות נוסף הן תאונות של רכבבודד המתנגש עם על מני עצמים הנמצאים לצדי הדרך ותאונות של התהפכות כתוצאה של איבוד שליטה. הסיבות העיקריות הן שכוחות הטבע (כוח ההתמדה והכוח הצנטריפוגלי) היו חזקים מכוח המשיכה.
יג. תאונות עם הולכי רגל , רוכבי אופנים , ובעלי חיים.
 
יד. הסכנות בעליה מן השול אל הכביש אם הנהג לא עולה בזוית נכונה של 45 מעלות על מנת ליצורזוית היגוי   לגלגלים האחוריים או עם הוא עולה במהירות גבוהה.     
 
סיכום והכנה למבחן
מהו זמן תגובה ומה הם הגורמים המשפיעים על זמן התגובה                                                   ?            
            
1.זמן התגובה הוא הזמן שעובר מראית הסכנה ועד
לתגובת הנהג, הוא מוערך בכ-3/4- שנייה                          
יתארך בהתאם למצב גופני ונפשי של הנהג, גיל ,
מזג האויר , חשיכה וכד' 
 
כיצד ניתן למנוע תאונה עם הרכב שלפנים?

2.אם נשמור על מרחק של שתי שניות לפחות
מן הרכב שלפנים ונהיה עירניים לתנאים המשתנים בדרך , לא נקלע לתאונה עם הרכב שלפנים.
 
כיצד להימנע מתאונה עם הרכב מאחור?

3.ראשית להגדיל את המרחק מן הרכב שלפנים, 
לסמן לנהג שמאחור על כל שינוי בנהיגתנו החלפת נתיב , 
פניה או כוונה לעצור.
 
כיצד נבחין ברכב שעלול לעבור לנתיב שלנו ולגרום 
לתאונה חזיתית?

4.שיירה איטית מולנו (רכב גדול כמו משאית שאחריו משתרך טור של מכוניות או רכב עולה משוליים נמוכים בצורה לא מבוקרת או בעיקולי הדרך מעבר לנתיב הנגדי על מנת להקטין את הכוח הצנטריפוגלי, או סנוור וכו'.
 
5.איך צריך לנהוג בצמתים על מנת להימנע מתאונות?
     5.הכניסה חייבת להתבצע באיטיות 

על מנת שנוכל להבחין בכלי הרכב מכל הכיוונים המגיעים לצומת, לבחון את התנהגותם ורק לאחר שאנו בטוחים שהם אכן מתנהגים בצורה נכונה להיכנס לצומת ולפנותו מהר ככל האפשר מבלי להיות מעורב בתאונה.
 
מהי הדרך הנכונה לבצע עקיפה מבלי להיקלע למצבי חירום של כמעט תאונה או תאונה.?

6.קודם כל לשקול את הצורך בעקיפה האם הסיכון כדאי, אח"כ האם אפשר בנתונים של תנאי הדרך והפרשי המהירות עם הרכב הנעקף (25 קמ"ש לפחות) לסיים את העקיפה בבטיחות.
 
עודד אשרי מרצה לתעבורה ומורה לנהיגה 
0505279214 
סיכום נהיגה מונעת והכנה למבחן לקורס רכב ציבורי 
 
7.איך צריך לנהוג בירידה ממושכת מבלי לחמם ולאבד את הבלמים?

7. להאט לפני המורד לשלב להילוך נמוך שיכול לשמור שהרכב לא יקבל תאוצה במורד, ברכב שיש לו מאיטים או בלם מנוע להשתמש בהם על מנת לשמור על בלמים קרים,ולהיעזר בבלמים למשך זמן קצר להורדת סיבובי המנוע.
 
8.כיצד צריך נהג להגיב כאשר גלגל אחורי התפוצץ?
8.על הנהג להחזיק את ההגה בשתי ידיו בחוזקה, לא לבלום ולהאט ע"י הורדת הרגל מדוושת הדלק.
 9.מהן הסיבות העיקריות להחלקה וכיצד לנהוג אם נכנסנו להחלקה.
 9.הסיבות העיקריות להחלקה הן : בלימה חזקה ונעילת גלגלים, האצה חדה הגורמת לגלגלל החליק וסטייה חדה בהגה.על מנת להימנע מהתחלת החלקה צריך להימנע מהפעולות הנזכרות לעיל ,אם נכנסנו להחלקת סחרור יש לסובב את ההגה לפני שהרכב סטה יותר מ25 מעלות.
 
10.איזה כוחות טבע פועלים על הרכב בעיקולים וכיצד לנהוג על מנת לא להיקלע 
למצבי חירום?
 
10. הכוחות הפועליםעל הרכב הם "הכוח הצנטריפוגלי" וכוח ההתמדה. שני כוחות אלה מושפעים ממהירות הרכב לכן על מנת להקטיןאת השפעתם חייבים להקטין את המהירות לפני הכניסה לעיקול ולהאץבקלות בתוך העיקול.
 
11. מהן הסכנות העיקריותבנהיגה עירונית?

 11. הסכנה העיקרית היא שיש הרבה שינויים בתנועה,הרבה צמתים עם שדה ראיה חסום והולכי רגל שחוצים ללא תשומת לב מספקת ומפתיעים את הנהג.
 
12. מהן הסכנות העיקריותבנהיגת חורף ?
12. הכבישים רטובים ומוצפים מים, קיימת סכנה של בורות שלא ניתן לראות , החלונות מלאות באדים שדה הראיה קטן , היום קצר הלילה ארוך יש שימוש רב במגבים וכו'
 
13. מהי הדרך הנכונה לעלות משוליים נמוכים לכביש?
13. להאט את מהירותהרכב ללא שימוש בבלמים, להתרחק עם הרכב כך שחציו
יהיה על השולוחצי על הכביש ( רצוי לרדת עםכל הגלגלים לשוליים) ולעלות
בזוית של 45 מעלות על מנת ליצור זווית היגוי לציר האחורי.
 
14. האם המערכות המתקדמות ברכב מאפשרותלנהג להקטין ערנות?
14. בכל הרכבים המודרניים יש מערכות המקלות על הנהג את פעולות הנהיגה
אבל הן לא באות להחליף את הערנות  של הנהג ואת המיומנות שלו,לכן הנהג חייב להיות ער לסביבה. 
 
מוגש ע"י עודד אשרי - לימוד
נהיגה בשיטה מתקדמת ומהירה:
מונית, אוטומט, רגיל ומשאית טל. 050-5279214
עודד אשרי מרצה לתעבורה ומורה לנהיגה 
קורס רכב ציבורי
 
15. איך ניתן להפיג עייפות שלא באה מחוסר שינה?
 15. עייפות הנגרמתמחוסר שינה ניתן להפיג על ידי שינה, אולם עייפות כתוצאה שלנהיגה ממושכת ניתן להפיג על ידי חילוץ עצמות מחוץ לרכב , 
שתיה קלה רצוי מים וכמה תרגלי התעמלות .
 
16. מה יכולה להיות התגובה לנטילת תרופות על הנהיגה?
16.קיימות הרבהתרופות אשר עלולות לגרום 
לנהג לאבד חלק מן הריכוז הדרוש לנהיגה ולהאריך את זמן התגובה של הנהג ולעוד תופעות המקטינות את השליטה ברכב. 
17. מהי הסכנה באור ירוק מהבהב ברמזור?
 17. הסכנה היא ששני נהגים הנוסעים אחד בעקבות השני יגיבו הפוך, לדוגמא: הנהג הראשון יחליט לבלום וזה שמאחור יחליט להיכנס לצומת. בנוסף קיימות הסכנות הרגילות של הרבה נקודות בצומת שבהן כלי הרכב עלולים להיפגש ולהיפגע.
דוגמאות לשאלות בנהיגה מונעת רכב ציבורי כהכנה למבחן
 
חומר עזר לנהיגה מונעת לקורסי רכב ציבורי - 
נערך ע"י עודד אשרי מרצה למקצועות תעבורה ומורה לנהיגה טל5279214 050 
*לפי איזה גורם קובעים את מהירות הנסיעה של הרכב?
.* הנהג, על פי תנאי הדרך והסביבה  ולא יותר מן המהירות המרבית 

*מהי המהירות המותרת לאוטובוס ציבורי זעיר , בדרך שאינה עירונית, שיש בה
שטח הפרדה בנוי? 
*90 קמ"ש 

17. באילו מצבי נהיגה מותר לנוהג באוטובוס ציבורי זעיר לבלום בלימת פתע?

17. לשם מניעת תאונה שאי אפשר למנעה בדרך אחרת, ולניסוי בלמים מבלי לסכן את עוברי הדרך

18כיצד צריך לנהוג נהג אוטובוס זעיר שיוצא מחניה,וחוצה מדרכה בדרכו לכביש?
18. הנוהג ברכב צריך לאפשר להולכי הרגל לעבור בבטחה על המדרכה 

שאלה: מדוע פניה שמאלה מכביש חד סטרי מתחילה מצד שמאל?
תשובה: כדי לאפשר מעבר מימין של כלי רכב המבקשים
להמשיך ישר או,לפנות ימינה

19נהג אוטובוס ציבורי זעיר אסף שני תלמידים ליד המדרכה. במרחק מה מהם שיחקושני ילדים כבני 10. כשיצא האוטובוס לדרכו, קפצו הילדים לכביש 
וקרתה תאונה. מי אשם בתאונה?

19.הנהג לא ראה את הנולד. היה עליו להיות מוכן לאפשרות שאחד הילדים יקפוץ לכביש, ואז היה מספיק להקטין את המהירות ואף לעצור רחוק מהם, וכך למנוע  פגיעה 

20.על מי מוטלת האחריות לתאונה הנגרמת בתוך אוטובוס זעיר ציבורי, כאשר התלמידים נופליםממושבם בעקבות בלימה חזקה?

20.בכל מיקרה שבו נגרמת תאונה בה נפגעים נוסעים, האחריות היא על נהג האוטובוס 

21.נהג אוטובוס ציבורי זעיר לא שם לב שהרמזור התחלף והרכב שלפניו עצר. נגרמה תאונה. באידו דרך יכול היה הנהג למנוע את התאונה?
21. הנהג צריך היה להיות ערני, להתרכז במרחבהסובב את רכבו, ולשמור מרחק מן הרכב שלפניו, אשר יאפשר לו לעצור ללא פגיעה, גם אם הרכב שלפניו יעצור 
22נהג אוטובוס ציבורי זעיר עצר כדי לאסוף נוסעים מאחורי אוטובוס גדול, שעמד בתחנה לקליטה והורדת נוסעים.                                                                                                                                                                   האוטובוס הזעיר החל בנסיעה, ותוך כדי עקיפה חצו את הכביש שני ילדים, האחד בגיל 11   והשני בגיל 7 שנים,                                                                                                                                       שזה עתה ירדו מהאוטובוס. האם ניתן היה למנוע את התאונה ?   
22. על הנהג לצפות מראש מצב כזה. היה 
עליו לנסוע באיטיות תוך שמירת רווח גדול מהאוטובוס,  להסתכל אל הגלגלים הקדמיים של האוטובוס ולוודא שאין  סכנה   

23.משה, נהג אוטובוס ציבורי זעיר, ביצע נסיעה עם נוסעים מבוגרים. בגמר הנסיעה עצר,    הוריד את הנוסעים,  בדק במראה השמאלית, סימן במחוון 
הכוון (ווינקר) ויצא בהדרגה לכביש. האם נקט משה  בכל אמצעי הזהירות?     

23. לא, משה צריך לבדוק לא רק במראה השמאלית, אם הדרך פנויה,
אלא גם במראה הימנית שמא מישהו מהנוסעים נשען עליו 

24.שוטר כוון תנועה לנתיב נגדי וקרתה תאונה בין מכונית שנסעה לפי הוראות 
השוטר, לבין מכוניתשבאה מן הכיוון הנגדי. מי אשם?
24.לפי חובת הזהירות הכללית, אין ספק שהנהג שהופנה לנתיב הנגדי אשם 

25. נהג אוטובוס זעיר הסיע ילדים שאחד ישב הפוך עם הגב לכוון הנסיעה. לפתע חצו את הכביש שתי ילדות מעבר לקדמת אוטובוס שחנה בצד. נהג האוטובוס הזעיר לחץ בחוזקה על הבלמים ונעצר. הילד התגלגל, נפל ונפגע. ?
25. אפשר היה למנוע את התאונה ע"י כך שהנהג היה צריך לקחת בחשבון שמעבר לאוטובוס חונה יתכן ויחצו את הכביש אנשים 

26. בחורף, במזג אוויר סוער, איזור התח"ש (תחום חוסר השליטה) יגדל או יקטן?תנאי ראות לקויים וכביש רטוב גורמים להגדלת התח"ש

26. לפי הסטטיסטיקה, כ- 50% מכלל 
הנפגעים בתאונות דרכים הם הולכי רגל ורוכבי אופניים. מהן הסיבות לכך?
הולכי הרגל ורוכבי האופניים חשופים יותר לפגיעות המכוניות, בגלל חוסר ההגנה סביבם. 

27. מהם לדעתך הבעיות בנהיגה בצומת מההיבט של הנהיגה המונעת?
27. מצב הדרך, מצב התאורה , מצב זכויות הקדימה החוקיים, תמרור עצור,
תמרור מתן זכות קדימה,רמזורים, מצב הנהג ומצב הולכי הרגל 

28. מהם הגורמים העיקריים המקשים על הראות בקיץ?
28. שמש חזקה ומסנוורת, צבע סביבתיצהוב או חום בהיר, אובך ואבק 

29. מהם הגורמים העיקריים המקשים על הנהיגה בחשיכה (נהיגת לילה)?
29. שדה הראיה מוגבל ואי אפשר לראות למרחק גדול, מרחב הראיה צר, בתחום אורות פנסי הרכב בלבד,וקושי לזהות עצמים שאינם מוארים, בעיקר 
כאלה שצבען כהה 
30. כשקיימת סכנת החלקה, מהו הפתרון הטוב ביותר שיש לנקוט?
30. הנהג מבעוד מועד, ולפני בכלל שנכנס לאזור שבו החליק, היה צריך "לאמץ" לעצמו את הכלל, שצריך לנקוט בכל האמצעים כדי למנוע את ההחלקה מלכתחילה. 

31. האם האיתות לכשעצמו (מרגע שהפעלנו אותו) מקנה לנו זכות לבצע את כוונתנו?
31. האיתות אינו מקנה כל זכות לכל צורת פעולה, הוא רק אמצעי טכני שבעזרתו משדרים כוונות לנהגים אחרים 

32. צביקה נסע בכביש עירוני במהירות של 45 קמ"ש בעקבות מכוניות אחרות שנסעו בשיירה. מהו המרחק שעליו לשמור מן המכונית שנוסעת לפניו?
32. מרחק שיאפשר לו עצירה בכל עת, כדי למנוע תאונה, בהתחשב בכל הנסיבות, ולפחות מרחק של שניה אחת מהרכב שלפניו
 
כי אם באמת רוצים – אין זו אגדה!
 
עודד מציע עזרה הן בחומר העיוני והתיאורטי והן בנהיגה הפרקטית. הודות לשנים רבות של ניסיון בהוראת מקצועות הנהיגה, הצליח לפתח שיטות המותאמות באופן אישי לכל תלמיד ותלמידה, בכל גיל שהוא. אשרי מבין את ההתרגשות והלחץ, ואל דאגה – אצל כולם לפעמים האוטו נכבה, לא מיד מסתדרים עם תיבת ההילוכים ואת המדרכה משפשפים. כולם בהתחלה שוכחים להביט במראה, אוחזים את ההגה כך שהדם מפסיק לזרום לכפות הידיים, לא מבחינים בכל תמרור ותמרור, כמעט בכל שיעור. אבל בסופו של דבר, עם קצת תרגול ותמיכה – כולם עוברים את הטסט בהצלחה!
 
עודד אשרי ישמח לעמוד לשירותכם. פנו עוד היום.
 
 
 
 
לימוד נהיגה על משאית ואוטובוסים
 
לימוד נהיגה על רכב פרטי
 
 
 
 
 
 
 
 
מרום נווה, רמת גן | נייד: 5279214 - 050 I פקס 4014050 - 077 | דוא"ל: oded410@gmail.com